Tytuł
innowacji
"UCZNIOWIE
FIBONACCIEGO PROWADZĄ BLOG – NA TROPACH PRZYRODY MARCÓWKI"
|
1.
Informacja o szkole
Nazwa
szkoły, placówki, zespołu
|
SZKOŁA
PODSTAWOWA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE W MARCÓWCE
|
Szkoła,
placówka wprowadzająca innowację
|
SZKOŁA
PODSTAWOWA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE W MARCÓWCE
|
2.
Informacje dotyczące
autora (autorów) innowacji
Imię
i nazwisko
(imiona i nazwiska) |
KATARZYNA
TARGOSZ
|
Kwalifikacje
zawodowe
|
BIOLOGIA-
MAGISTERSKIE UP -KRAKÓW. KURS KWALIFIKACYJNY – PRZYRODA I GIMNASTYKA
KOREKCYJNA , STUDIA PODYPLOMOWE – WYCHOWANIE FIZYCZNE – AWF -KRAKÓW
|
Zajmowane
stanowisko
w
szkole
|
NAUCZYCIEL
|
Stopień
awansu zawodowego
|
NAUCZYCIEL
DYPLOMOWANY
|
3.
Ogólne informacje
dotyczące opracowania innowacyjnego
3.1. Rodzaj
innowacji (zgodnie
z klasyfikacją wynikającą z § 1 ust. 1 rozp. w sprawie warunków prowadzenia
działalności innowacyjnej…)
METODYCZNO
- ORGANIZACYJNA
|
3.2.
Zakres innowacji
Kto
jest objęty innowacją
|
KLASA
4 - II ETAP EDUKACYJNY
|
Zajęcia
edukacyjne, które obejmuje innowacja
|
PRZYRODA
|
Czas
trwania (od .. do …)
|
Wrzesień
2012 - czerwiec 2013
|
Przewidywane
efekty
|
Zastosowanie metodologii IBSME i Udział w Projekcie GREENWAVE sprzyjać będzie rozwijaniu w nich umiejętności badawczo – naukowych i poprawy kompetencji w zakresie rozumowania.
|
Sposoby
ewaluacji
|
Blog sam w
sobie jest formą ewaluacji pracy, jaką wykonają uczniowie przez cały rok.
Ponadto
ewaluacja nastąpi również po przez:
|
3.3.
Źródła finansowania innowacji.
3.4 Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania
|
x
|
Innowacja wymaga do finansowania
| |
Źródło finansowania: w ramach 1 godz. wynikającej z Art. 42 ust.2 pkt. 2
Karty Nauczyciela |
Motywacja wprowadzenia innowacji:
|
Diagnoza
|
W obecnej
dobie dostępu do informacji w Internecie zatraca się w dziecku potrzeba
kontaktu ze światem realnym, a miedzy innym z przyrodą. O niej samej wiedzę
czerpią z sieci lub w TV. Młodzież praktycznie zamyka się w domu komunikując
się ze sobą też tylko przez komputer lub komórkę. Są coraz to mniej sprawni
fizycznie, nie radzą sobie z emocjami, co gorsza stają się nieczuli na świat
zewnętrzny. Tylko nauczona proekologicznego myślenia młodzież, w dorosłym
życiu będzie w stanie zneutralizować bądź naprawić negatywne skutki konsumpcyjnego
życia naszej cywilizacji. Ale nie nauczymy ich wrażliwości na przyrodę, jeśli
nie będą mogli przeżyć doznań, przez bezpośredni kontakt z nią.
Problemem są również coraz to słabsze wyniki z zakresu rozumowania praktycznie z wszystkich przedmiotów. Wyniki sprawdzianów po klasie szóstej a nawet testów przyrodniczych wykazują, że ta kompetencja wychodzi z wszystkich najsłabiej i od kilku lat ma niewielką, ale jednak tendencje spadkową. Poszukując nowych rozwiązań nawiązałam współpracę i Instytutem Fizyki UJ w Krakowie, który w ramach
Projektu Fibonacci również zajmuje problemem coraz to słabszej umiejętności rozumowania u młodzieży. Przeszłam szkolenie w ramach tego projektu w zakresie prowadzenia metodologii IBSME polegającej na zadawaniu pytań gdzie po przez burzę mózgów, śnieżną kulę i inne techniki uczniowie formułują różne odpowiedzi. Jednak do tej poprawnej dochodzą dopiero po przeprowadzeniu jednego lub szeregu eksperymentów. (W tej metodologii uczeń sam siebie poprawia. W przypadku błędnych odpowiedzi – eksperymenty lub zajęcia w terenie mają mu pomóc dojść do właściwych wniosków i samemu je skorygować błędne).
Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym postanowiłam połączyć chęć młodzieży do zaistnienia w sieci z możliwością poznawania najbliższego świata przyrodniczego poprzez prowadzenie blogu przyrodniczego i wdrażanie metody IBSME na zajęciach przyrody.
Innowacja wykracza po za podstawę programowa, ale nie zmienia jej treści a jedynie rozszerza. Taka modyfikacja programu podyktowana została analizą sprawdzianu kompetencji tej klasy na zakończenie klasy trzeciej i jej wysokie wyniki zmotywowały mnie do tego by wykorzystać potencjał klasy i rozwijać ich umiejętności
|
U w a g i d o r
e a l i z a c j i
|
- Zmiana organizacyjna polega na tym , że połączona jest jedna godzina z podstawy programowej z jedną godziną tzw. "karcianą" w blok dwugodzinny.Następnie naprzemiennie realizowane są na na nim elementy podstawy programowej( głównie eksperymenty i wycieczki terenowe) z elementami projektu innowacyjnego. - Ze zmian metodycznych stawiam nacisk na technikę IBSME- gdzie uczniowie uczą się stawiać pytania dotyczące rozwiązywania problemów, oraz dochodzić do wniosków na podstawie doświadczeń i eksperymentów wykonywanych wg. instrukcji. - Nauczyciel pełni w nim rolę koordynatora działań i pomocnika nie może podpowiadać . Jeśli uczniowie dochodzą do błędnych wniosków należy przygotować inny eksperyment weryfikujący błędnie postawiony wniosek. -Ważna na tym etapie jest umiejętność czytania instrukcji - należy pamiętać,że różnica w wieku (6latki- słaba pamięć krótkotrwała i niechęć powracania do tekstu instrukcji oraz duża emocjonalność przy wykonywaniu eksperymentu tzw. brak skupienia) ) może zmusić nas do ustnego interpretowania i sterowania pracami uczniów po przez ciągłe przypominanie im o kolejności zadań z instrukcji . - nie należy się zrażać niepowodzeniami, gdyż metoda dopuszcza uczenie się na błędach ważne by uczniowie sami doszli do wniosku, że popełnili błąd. - Projekt ma charakter otwarty, można go modyfikować i dostosować do potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci oraz zmian w pogodowych w przyrodzie.
- Zajęcia – zgodnie z przyjętą
zasadą – mają sprawiać dzieciom radość.
Jeśli młodzież zechce dokonać zmian to blogi mogą być inaczej zatytułowane niż tematyczny na stronie internetowej.
- Projekt składa się z głównego blogu " Na tropach przyrody Marcówki" i z podlinkowanych do niego blogów poszczególnych uczniów. W miarę ukończenia poszczegónych prac będą się pojawiać zakładki z opracowanymi tematycznie stronami. (W pierwszym etapie blogi podlinkowanych uczniów mogą mieć podobny układ w treści, gdyż nauka w sali informatycznej będzie przebiegała jednym frontem - przez instrukcje wyświetlane projektorem) . |
autorka: Katarzyna Targosz
Harmonogram
przebiegu działań w innowacji .
Wrzesień
|
Organizacja
pracy zapoznanie się z projektem
|
Postępy w
realizacji:
|
Październik
|
1. Zredagowanie i złożenie ,,Przysięgi
Tropiciela Przyrody”
2. Podział na grupy, ustalenie nazw,
przydział zadań.
Wybór kapitanów poszczególnych zespołów,
ustalanie swojego logo lub pseudonimu redakcyjnego,
3. Zbieranie i obróbka materiałów z
dokonywanych obserwacji w terenie i eksperymentów w klasie.
|
*ZREALIZOWANE
DZIAŁANIA BĘDĄ WYRÓŻNIONE KOLOREM CZERWONYM.
|
listopad
|
4. Założenie zielnika drzew liściastych.
5. Nauka obsługi edytora tekstów
porozumiewanie się za pomocą poczty elektronicznej załączanie i wysyłanie
plików.
7. Obserwacja na bieżąco zmian w przyrodzie i
nauka zamieszczania ich na blogu.
|
|
Grudzień
- styczeń
|
8. Nauka formatowania wklejania różnych
plików w tym graficznych ( zmniejszanie do wersji web) .
9. dokumentowanie krajobrazu zimowego
10. Prowadzenie dziennika obserwacji
|
|
luty
|
11. Semestralne podsumowanie zadań, przegląd i
ocena całego dorobku pracy uczniów.
12. Powołanie Zespołu Redakcyjnego w celu
podejmowania ważnych spraw i decyzji związanych z publikacją głównego bloga.
Na tropach przyrody Marcówki
13. Zarejestrowanie się do portalu grenwave i
dokonywanie obserwacji z jego pośrednictwem
|
|
marzec
|
14. Publikacja głównego blogu wraz z
podlinkowanym pracami poszczególnych uczniów.
15. Zakładanie hodowli roślinnych i ich
obserwacja .
16. Planowanie i zorganizowanie wycieczki do
Krakowa.
17. Wiosna w Marcówce – obserwacje fenologiczne- zajęcia
terenowe.
|
|
kwiecień
|
18. Samodzielne dokonywanie obserwacji ich dokumentacja
i umieszczanie ich na blogu.
19. Wykonanie makiety – rzeźba terenu.
|
|
maj
|
20. Opracowanie poszczególnych mini projektów i zakładek
na bloga głównego: woda, klimat , fauna, flora , lasy, gleby i rzeźba terenu
,
21. Dokonywanie na bieżąco obserwacji zmian w
przyrodzie.
22. Wycieczka przyrodnicza do Krakowa- warsztaty na U.J .
|
|
czerwiec
|
23. Zakończenie prac projektowych . poddanie blog ocenie
. Ułożenie ankiety i umieszczenie jej na blogu .
24. Lato w Marcówce - zajęcia terenowe
25. Końcowo roczne podsumowanie pracy w zespołach,
przeprowadzenie rozmów indywidualnych z dziećmi, dotyczących przebiegu naszej
innowacji ankiety wśród rodziców
|
* Harmonogram
jest tylko formą planowania i może być modyfikowany
Pełny tekst projektu
edukacji
przyrodniczo – regionalno – informatycznej
jest dostępny >>>>> tutaj
x
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz