O INNOWACJI




Tytuł innowacji

"UCZNIOWIE FIBONACCIEGO PROWADZĄ BLOG – NA TROPACH PRZYRODY MARCÓWKI"

1.       Informacja o szkole

Nazwa szkoły, placówki, zespołu
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE W MARCÓWCE
Szkoła, placówka wprowadzająca innowację
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BOHATERÓW WESTERPLATTE W MARCÓWCE

2.      Informacje dotyczące autora (autorów) innowacji

Imię i nazwisko
(imiona i nazwiska)
KATARZYNA TARGOSZ
Kwalifikacje zawodowe
BIOLOGIA- MAGISTERSKIE UP -KRAKÓW. KURS KWALIFIKACYJNY – PRZYRODA I GIMNASTYKA KOREKCYJNA , STUDIA PODYPLOMOWE – WYCHOWANIE FIZYCZNE – AWF -KRAKÓW
Zajmowane stanowisko
w szkole
NAUCZYCIEL
Stopień awansu zawodowego
NAUCZYCIEL DYPLOMOWANY

3.      Ogólne informacje dotyczące opracowania innowacyjnego

3.1. Rodzaj innowacji (zgodnie z klasyfikacją wynikającą z § 1 ust. 1 rozp. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej…)

METODYCZNO - ORGANIZACYJNA

3.2. Zakres innowacji

Kto jest objęty innowacją
KLASA 4  - II ETAP EDUKACYJNY
Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja
PRZYRODA
Czas trwania (od .. do …)
Wrzesień 2012   -  czerwiec 2013
Przewidywane efekty
  • – Założenie blogu przyrodniczego. Poznanie podstaw  redagowania tekstów przyrodniczych.
  •  -Wzbudzanie uczuć opiekuńczych i zamiłowania do pielęgnowania roślin i zwierząt.
  • -  Zamiana biernego korzystania z Internetu na twórcze działanie
  •  - Nauka korzystania z narzędzi takich jak: edytor tekstu,  obróbki fotografii cyfrowej czy projektowania wizualne samego blogu.
  • - Konkretne działania w środowisku i dla środowiska sprzyjać będą łatwiejszemu przyswajaniu wiedzy, umiejętności oraz dadzą uczniom wiele satysfakcji.
  • - Wykonana praca projektu edukacyjnego wzmocni ich poczucie wartości , gdyż sami będą autorami wielu prac .
  • -Konieczność udziału w zajęciach terenowych wpłynie zdrowotnie na ich kondycje psychofizyczną.
Zastosowanie metodologii IBSME i Udział w Projekcie GREENWAVE sprzyjać będzie rozwijaniu w nich umiejętności badawczo – naukowych i poprawy kompetencji w zakresie rozumowania.
 
Sposoby ewaluacji
Blog sam w sobie jest formą ewaluacji pracy, jaką wykonają uczniowie przez cały rok.
Ponadto ewaluacja nastąpi również po przez:
  • - wywiady z przedstawicielami organizacji działających na terenie gminy i powiatu,
  • - opinie uczniów i rodziców,
  • - obserwacje uczniów,
  • - ankiety, - recenzje i dyskusje na temat blogu,
  • - Podzielenie się doświadczeniem z koleżankami na Radzie Pedagogicznej ( sprawozdanie), lub napisanie artykułu na ten temat.
 


3.3. Źródła finansowania innowacji.








Innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania
x
Innowacja wymaga do finansowania
Źródło finansowania: w ramach 1 godz. wynikającej z Art. 42 ust.2 pkt. 2
Karty Nauczyciela

3.4  Motywacja wprowadzenia innowacji:


Motywacja wprowadzenia innowacji:
Diagnoza
W obecnej dobie dostępu do informacji w Internecie zatraca się w dziecku potrzeba kontaktu ze światem realnym, a miedzy innym z przyrodą. O niej samej wiedzę czerpią z sieci lub w TV. Młodzież praktycznie zamyka się w domu komunikując się ze sobą też tylko przez komputer lub komórkę. Są coraz to mniej sprawni fizycznie, nie radzą sobie z emocjami, co gorsza stają się nieczuli na świat zewnętrzny. Tylko nauczona proekologicznego myślenia młodzież, w dorosłym życiu będzie w stanie zneutralizować bądź naprawić negatywne skutki konsumpcyjnego życia naszej cywilizacji. Ale nie nauczymy ich wrażliwości na przyrodę, jeśli nie będą mogli przeżyć doznań, przez bezpośredni kontakt z nią.
 




Problemem są również coraz to słabsze wyniki z zakresu rozumowania praktycznie z wszystkich przedmiotów. Wyniki sprawdzianów po klasie szóstej a nawet testów przyrodniczych wykazują, że ta kompetencja wychodzi z wszystkich najsłabiej i od kilku lat ma niewielką, ale jednak tendencje spadkową. Poszukując nowych rozwiązań nawiązałam współpracę i Instytutem Fizyki UJ w Krakowie, który w ramach
Projektu Fibonacci również zajmuje problemem coraz to słabszej umiejętności rozumowania u młodzieży. Przeszłam szkolenie w ramach tego projektu w zakresie prowadzenia metodologii IBSME polegającej na zadawaniu pytań gdzie po przez burzę mózgów, śnieżną kulę i inne techniki uczniowie formułują różne odpowiedzi. Jednak do tej poprawnej dochodzą dopiero po przeprowadzeniu jednego lub szeregu eksperymentów. (W tej metodologii uczeń sam siebie poprawia. W przypadku błędnych odpowiedzi – eksperymenty lub zajęcia w terenie mają mu pomóc dojść do właściwych wniosków i samemu je skorygować błędne).
 
Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym postanowiłam połączyć chęć młodzieży do zaistnienia w sieci z możliwością poznawania najbliższego świata przyrodniczego poprzez prowadzenie blogu przyrodniczego i wdrażanie metody IBSME na zajęciach przyrody.
 
Innowacja wykracza po za podstawę programowa, ale nie zmienia jej treści a jedynie rozszerza. Taka modyfikacja programu podyktowana została analizą sprawdzianu kompetencji tej klasy na zakończenie klasy trzeciej i jej wysokie wyniki zmotywowały mnie do tego by wykorzystać potencjał klasy i rozwijać ich umiejętności






U w a g i  d o  r e a l i z a c j i

- Zmiana organizacyjna polega na tym , że połączona jest jedna godzina z podstawy programowej z jedną godziną tzw. "karcianą" w blok dwugodzinny.Następnie naprzemiennie realizowane są na na nim elementy podstawy programowej( głównie eksperymenty i wycieczki terenowe) z elementami  projektu innowacyjnego.
- Ze zmian metodycznych stawiam nacisk na technikę IBSME- gdzie uczniowie uczą się stawiać pytania dotyczące rozwiązywania problemów, oraz dochodzić do wniosków na podstawie doświadczeń i eksperymentów wykonywanych wg. instrukcji.
 - Nauczyciel pełni w nim rolę koordynatora działań i pomocnika nie może podpowiadać . Jeśli uczniowie dochodzą do błędnych wniosków należy przygotować inny eksperyment weryfikujący błędnie postawiony wniosek.
-Ważna na tym etapie jest umiejętność czytania instrukcji - należy pamiętać,że różnica w wieku (6latki- słaba pamięć krótkotrwała i niechęć powracania do tekstu instrukcji oraz duża emocjonalność przy wykonywaniu eksperymentu tzw. brak skupienia) ) może zmusić nas do ustnego interpretowania i sterowania pracami uczniów po przez ciągłe przypominanie im o kolejności zadań z instrukcji .
- nie należy się zrażać niepowodzeniami, gdyż metoda dopuszcza uczenie się na błędach ważne by uczniowie sami doszli do wniosku, że popełnili błąd.

- Projekt ma charakter otwarty, można go modyfikować i dostosować do potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci oraz zmian w pogodowych w przyrodzie.
 
- Zajęcia – zgodnie z przyjętą zasadą – mają sprawiać dzieciom radość.  Jeśli młodzież  zechce dokonać zmian to blogi mogą być inaczej zatytułowane niż tematyczny na stronie internetowej.
- Projekt składa się z głównego blogu " Na tropach przyrody Marcówki" i z podlinkowanych do niego blogów poszczególnych uczniów.
W miarę ukończenia poszczegónych prac będą się pojawiać zakładki z opracowanymi tematycznie stronami.
(W pierwszym etapie blogi podlinkowanych uczniów mogą mieć  podobny układ w treści, gdyż nauka w sali informatycznej będzie przebiegała jednym frontem - przez instrukcje wyświetlane projektorem) .


autorka: Katarzyna Targosz
 
Harmonogram przebiegu działań w innowacji .
 
Wrzesień
Organizacja pracy zapoznanie się z projektem
Postępy w realizacji:
Październik
1. Zredagowanie i złożenie ,,Przysięgi Tropiciela Przyrody”
2. Podział na grupy, ustalenie nazw, przydział zadań.
Wybór kapitanów poszczególnych zespołów, ustalanie swojego logo lub pseudonimu redakcyjnego,
3. Zbieranie i obróbka materiałów z dokonywanych obserwacji w terenie i eksperymentów w klasie.
*ZREALIZOWANE DZIAŁANIA BĘDĄ WYRÓŻNIONE KOLOREM  CZERWONYM.
listopad
4. Założenie zielnika drzew liściastych.
5. Nauka obsługi edytora tekstów porozumiewanie się za pomocą poczty elektronicznej załączanie i wysyłanie plików.
6. Założenie swojego roboczego bloga. Na portalu www.bloa.pl
7. Obserwacja na bieżąco zmian w przyrodzie i nauka zamieszczania ich na blogu.
Grudzień - styczeń
8. Nauka formatowania wklejania różnych plików w tym graficznych ( zmniejszanie do wersji web) .
9. dokumentowanie krajobrazu zimowego
10. Prowadzenie dziennika obserwacji
luty
11. Semestralne podsumowanie zadań, przegląd i ocena całego dorobku pracy uczniów.
12. Powołanie Zespołu Redakcyjnego w celu podejmowania ważnych spraw i decyzji związanych z publikacją głównego bloga. Na tropach przyrody Marcówki
13. Zarejestrowanie się do portalu grenwave i dokonywanie obserwacji z jego pośrednictwem
marzec
14. Publikacja głównego blogu wraz z podlinkowanym pracami poszczególnych uczniów.
15. Zakładanie hodowli roślinnych i ich obserwacja .
16. Planowanie i zorganizowanie wycieczki do Krakowa.
17. Wiosna w Marcówce – obserwacje fenologiczne- zajęcia terenowe.
kwiecień
18. Samodzielne dokonywanie obserwacji ich dokumentacja i umieszczanie ich na blogu.
19. Wykonanie makiety – rzeźba terenu.
maj
20. Opracowanie poszczególnych mini projektów i zakładek na bloga głównego: woda, klimat , fauna, flora , lasy, gleby i rzeźba terenu ,
21. Dokonywanie na bieżąco obserwacji zmian w przyrodzie.
22. Wycieczka przyrodnicza do Krakowa- warsztaty na U.J .
czerwiec
23. Zakończenie prac projektowych . poddanie blog ocenie . Ułożenie ankiety i umieszczenie jej na blogu .
24. Lato w Marcówce - zajęcia terenowe
25. Końcowo roczne podsumowanie pracy w zespołach, przeprowadzenie rozmów indywidualnych z dziećmi, dotyczących przebiegu naszej innowacji ankiety wśród rodziców
 
 
* Harmonogram jest tylko formą planowania i może być modyfikowany
 
 
Pełny tekst projektu
edukacji przyrodniczo – regionalno – informatycznej
jest dostępny  >>>>> tutaj






x

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz